Session — The conquest, timelapse

Standard

La idea para esta ilustración la dibujé cerca de 3 años atrás, con la intención de mejorar mis habilidades con GIMP, sin embargo poco después de eso comencé a dedicarme de lleno a web y por otro lado me había desencantado de Gimp como software de pintura digital. La idea siempre me gustó, y ahora que estoy cómodo trabajando pintura digital en Linux me volví a encontrar el archivo y decidí llevar a cabo la idea. He de agregar que hubo un cambio entre la idea original de color en aquel tiempo y finalmente lo que hice ahora, mas contrastado.
[ I drew the idea for this illustration about 3 to 5 years ago, with the intention to polish my painting skills on GIMP, however just after that I began doign web design and PHP programming full time, and on the other hand I had discarded The GIMP as a painting software. I always liked the idea and now that I’m comfortable working digital painting (or trying to) on Linux I found the original sketch and decided to finally paint it, but now using Krita. I have to add that there was a huge change in the color, because back then I was thinking on a more brighter setup. now it ended up very contrasty ]

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Original Sketch

You can see the finished image on my Deviantart http://ghevan.deviantart.com/art/the-conquest-357968751

Proceso [The process]

Primero ajusté la composición y el aspecto general del cuadro de la imagen, antes era bastante arbitrario con respecto a los formatos y por ende lo boceté en un formato más cuadrado. Para esto utilicé Gimp, y sus herramientas de selección. Después moví la imagen a Krita y ahí comencé a bocetar encima la escena para entender mejor lo que pensé entonces. Krita es muy suave para trabajar por lo que utilizarlo para bocetaje es ideal.
[ The first thing was to adjust composition and the aspect ratio of the image frame, I think before I wasn’t very thoughtful on the matter and because of that I did the sketching on squared canvas. To do that I used GIMP, and it’s selection tools. After that I moved the image to Krita and there I started sketching over the scene to better understand the intention back then. Krita is very soft to draw, so for sketching is ideal for me]

Teniendo la línea como base comienza el problema más grande. ¿Cómo comenzar? Hay distintas técnicas para ayudar o para determinar el ambiente general de la escena, formas, luz, fondo. La más común y la que menos me gusta consiste en comenzar a esculpir la imagen a partir de tonos de gris. El detalle es impresionante, pero personalmente no me gusta porque se deja el color como algo secundario en la formación de la imagen. Una vez terminado el detalle de valores claro oscuro se procede a colorear encima de esos valores buscando la armonía. La mayoría de las ilustraciones que veo que empezaron así terminan muy “grises”. Personalmente decidí comenzar pintando luz y eligiendo los colores que desde un  inicio quería en toda la obra.
[ Having the lineart as a base I start with the most important problem. How to color it? There are many techniques to help or to determine the general ambiance of the scene, the shape, the lights, background, etc. The most common and the one I like the least consists in start to render the scene on values, greyscale values. I mean the deatil and form understanding is great, but I personally don’t like it because it leaves the color as something secondary. Once the render is finished, you proceed to color the scene looking for harmony. Most of illustration I have seen using this approach end up looking “grey”. This time I decided to try and paint starting with the light, not the shapes, also choosing and working the colors as earlier as possible.]

Partiendo de un fondo negro, agregué toques de luz usando degradados como se explica en este video. La intención es enfocarse más en la atmósfera de la luz y no en la naturaleza de las formas. Por supuesto a mitad del procedimiento recordé que lo que buscaba era una atmósfera clara. ¡Los degradados que tenía no servían! Habiendo utilizado algo de valioso tiempo en eso pensé que lo mejor sería utilizar esa intención como un mapa para los contrastes de color de la escena. Utilizando la rueda “Artist color selector” de Krita decidí por unos tonos complementarios en rojo y verde, además de unos suplementarios en amarillo.
[ Starting from a black background, I aded light toughes using gradients as explained in this video. The idea is to focus more on the overall atmosphere and not in the nature of shapes. At the middle of the process I remembered that I wanted a bright color setup, but instead of adding a lot of light using gradients I decided to use the values as a  blueprint for my colors. Using the docker “Artist color selection” in Kirta is a great aid to get harmonic colors. I decided to work on a complimentary colors red, green, using also a bit of yellow.]

Color

color preponderance according to Krita

color preponderance according to Krita

Agregamos los colores sobre los degradados transformando los tonos de gris en colores vibrantes. Añadimos las formas principales y detallamos ligeramente utilizando diversos tipos de pincel, la idea es generar una atmósfera y una textura lo más rápido posible.
[ I added the colors over the gradient transforming the grayscale values into colors. After that I added the main shapes using those colors and detailed subtly using different types of brushes. The main idea now is to generate the overall atmosphere and shapes as fast as possible.]

Una vez satisfechos con la obra, agrando la imagen a un porcentaje determinado. en este caso usé 240%. Comienza el proceso de detallado. Es hora de volver a repasar cada una de las partes con pinceles más controlables. Al menos necesitas un pincel duro y uno suave. Conforme voy detallando ajusto los diversos elementos para adecuarse a una armonía y un contraste más fuertes. Por ejemplo, la nube la generé muy gris, como nunca estuve muy seguro de cambiarla definitivamente terminé por cambiar el modo de “mezcla” de la capa a “Hard Mix”
[ Once I’m satisfied with the overall look I proceed to upscale the image to get more detail our of it. In this case I ussed 240% bigger. After that the detailing process starts. It’s time to go back and detail every single part of the frame with more general brushes, round sharp and round soft. As you advance the detailing process I adjust various elements to adequate to the overall harmony and to get harder contrasts. For example, the cloud. I painted it very dull and grey, changing blending mode to “HardMix” enhanced the idea I needed for that cloud, but because I wasn’t entirely sure to keep those changes I kept the layer around.]

Haciendo cambios [Making changes]

En cierto punto me desagradó la idea de tener dos nubes, resultaban demasiado oscuras entre ambas y hasta cierto punto inexplicables. Quería que hubiera más luz en ese lugar, que el espectador empezar viendo a la chica y recorriera el paisaje para llegar al centro de luz que es la estructura. Sin pensar experimenté con halos de luz saliendo de la estructura. Me gustó como se veía. La bandera también cambió mucho para no chocar con la composición, aunque al final sentí que no se justificaba mucho la posición de la misma con respecto a la chica.
[ At certain point I was not convinced to have to clouds around, they resulted in a picture too dark and at some extent not realistic. I wanted to have more light over the structure, following the viewers reading from the girl to the light. I experimented with light streaks coming out of the structure. I liked them so I worked around that idea. The flag also changed position a bit to avoid destroying the composition rhythm, also because at moving it not i didn’t look feasible that she was holding that thing.]

Terminando [Finishing up]

Una vez terminados los detalles de pintura, paso la imagen a Gimp, y hago ajustes sencillos, agregando tintes de color para enfatizar algunas áreas y balancear mejor otras. Agrego un filtro de “afilado” de bordes y añado ruido a toda la imagen. En el video corto las últimas partes de Gimp porque los filtros tardan muchísimo en aplicarse en mi PC.
[ Once finished painting, I import the image to GIMP and make some simple adjustments, adding gradients and blending the image to those gradients to enhance the intention I’m trying to achieve. I used the sharpen filter to reduce the softness of the picture, enhanced brightness and contrast, a little gamma and in the end added noise. I had to cut the video before finishing because my PC takes a while applying some filters ]

Detalles [Details]

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